Sunday 15 September 2013

Selamat Hari Malaysia.

 

Esok pada hari isnin, kita akan menyambut hari Malaysia. Hari Malaysia ini biasanya disambut 16 september setiap tahun. tujuan sambutannya adalah untuk menandakan penyertaan bersama Tanah Melayu, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura bagi membentuk Malaysia.Namun, kita semua tahu bahawa kemudiannya Singapura menarik diri daripada menyertai Malaysia.

bendera tu sangat cantik bila kena sinaran matahari tu....

Alhamdullilah, Malaysia dah genap 50 tahun merayakan Hari Malaysia. Bangga dengan kejayaan yang telah dikecapi Malaysia setakat ini. Pencapaiannya membuatkan aku bangga dilahirkan di Negara yang berdaulat ini. 

Satu soalan yang ada dalam otak ini, adakah generasi muda seperti aku masih ingat tentang Hari Malaysia ini..kalau tak ingat, harap-harapnya mereka sedar tentang kepentingan Hari Malaysia ini disambut pada suatu hari nanti.Jangan lah hanya tahu merayakannya dengan kibar bendera dan tahu cuti bila tiba 16 september tetapi tidak tahu kepentingan Hari Malaysia ini. Alangkah ruginya kan...

Tidak semua orang suka subjek sejarah, dan akan buka buku hanya untuk ambil tahu pasal tarikh ini dan apa yang pentingnya dan kaitannya dengan diri kita kan?. Tapi kalau la benda ini melibatkan negara dan tanah tumpah darah kita, sekurang-kurangnya ambil la kisah sedikit. Tidak banyak pun tidak mengapa tetapi yang penting kita tahu.

Anyway, tadi godek-godek youtube n tiba-tiba jumpa video dari halaman Nurul Izzah Anuar n rasa sangat patut dikongsi untuk semua orang tengok. Klip video yang simple tapi cukup bermakna n sangat sweet.

 

p/s: Selamat Hari Malaysia..semoga kita semua terus bersatu pada dalam negara yang berbilang bangsa ini. Till next time okay.

0 comments:

Post a Comment

  • Get widget here

    Facebook !!!

    https://www.facebook.com/fakhrur.razi.56
  • Hubungi saya

    Jika ada sebarang pertanyaan,boleh hubungi saya di raz_blaze92@yahoo.com
  • Follow jom !!!

    https://twitter.com/raz_blaze
  • Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...