Tuesday 12 July 2011

Tempayan Yang Retak

Pada zaman dahulu,tinggal seorang lelaki yang menyara hidupnya dengan berkhidmat dengan sebuah keluarga bangsawan...
Setiap hari,lelaki itu akan berulang alik ke sungai untuk mengambil air bagi mengisi kolah di dalam rumah dengan mengandar 2 buah tempayan.Malangnya salah sebuah daripada tempayan itu retak.Kesannya air di dalam tempayan itu semakin berkurangan hinggakan apabila lelaki itu sampai di rumah bangsawan itu airnya sudah tinggal hampir separuh...
Demikianlah perkara itu berterusan sehingga setahun lebih.suatu hari tempayan itu mengadukan rasa hatinya kepada lelaki itu...
"Maafkan saya  kerana selama setahun ini saya tidak mampu menjalankan tugas saya dengan baik,saya rasa sedih sangat"kata tempayan itu kepada lelaki itu.
"kenapa kamu berkata begitu? kenapa kamu sedih?"tanya lelaki itu
"aku sedih kerana aku hanya mampu mengangkat separuh sahaja air disebabkan keadaan fizikal aku yang tidak sempurna ini."
"kamu jangan sedih wahai tempayan,dalam perjalan balik ke rumah nanti,cuba kamu perhatikan di sebelah jalan kanan kamu".
Lelaki itu mengangkat air seperti biasa dari sungai menuju kerumah tuannya.Di sepanjang jalan balik ke rumah bangsawan itu,terdapat banyak bunga2 yang cantik dan pasti memikat hati sesiapa yang memandang.Namun keindahan bunga-bungaan tersebut tidak mampu menenangkan hati sang tempayan...
"kamu sudah lihat di sebelah kanan jalan,bunga2 segar dan indah mekar di sepanjang jalan tadi ?" soal lelaki itu.
"ya aku nampak,tapi keindahan bunga-bunga itu tidak mampu mengurangkan rasa sedih di hatiku,"jawab tempayan yang retak itu.
"kamu tahu wahai tempayan sejak kamu mula retak sedikit ,aku mula menanam pokok2 bunga ini.kamu tahu siapa yang menyiram pokok-pokok bunga ini setiap hari?"
"tentulah kamu" jawab tempayan itu.
"Tidak,kamulah yang menyiramnya.air yang meleleh itu keluar itulah yang menyiram bunga-bunga itu selama ini.kemudian aku akan petik bunga-bunga itu dan aku berikan kepada isteriku untuk di hias di rumah bangsawan itu, ingat walaupun kamu tempayan yang retak tetapi kamu tetap ada sumbangannya".
Barulah tempayan yang retak itu berasa ceria kembali dan tidak gundah lagi walaupun ia sebuah tempayan yang retak.

0 comments:

Post a Comment

  • Get widget here

    Facebook !!!

    https://www.facebook.com/fakhrur.razi.56
  • Hubungi saya

    Jika ada sebarang pertanyaan,boleh hubungi saya di raz_blaze92@yahoo.com
  • Follow jom !!!

    https://twitter.com/raz_blaze
  • Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...