Tuesday 22 January 2013

Selamat Tahun Baru 2013..

Alhamdullilah sedar tak sedar kita sudah pun memasuki tahun 2103. Lama sudah aku abaikan blog ini,tak berkesempatan nak menjengoknya maklumlah ditambah pula dengan kesibukan pengajian dengan jadual kuliah yang padat. Semester 3 pada tahun lepas sangat mencabar buat diri aku.Senggang masa di antara setiap jadual peperiksaan yang sedikit membuatkan aku stress.Masa seminggu yang diperuntukkan oleh pihak Universiti UiTM membuatkan aku menghabiskan kebanyakan masaku di perpustakaan dan boleh dikatakan itulah rumah keduaku.Tapi aku tidak mampu bertahan lama di pepustakaan untuk mengulangkaji.Sesudah subjek DYNAMIC & VIBRATION aku pasrah.Mungkin kerana aku tidak mampu untuk menjawab soalan peperiksaan tersebut dan aku hanya mampu menulis segala formula yang bermain di mindaku.Perpustakaan tidak lagi menjadi rumah keduaku kerana apabila ramai para pelajar beransur pulang suhu di dalam perpustakaan semakin sejuk dan semakin mengcengkam tulang-belulangku ini sebaik sahaja jam melangkah pukul 4.00 pagi.


Minggu ke-2 selepas subjek Dynamic, Perpustakan bukan lagi pilihan yang tepat untuk belajar.Fobia dengan kesejukan yang melampau aku beralih ke fakulti dan belajar bersama-sama rakan-rakanku yang lain.Hanya 3 hari sahaja masa yang kami ada sebelum peperiksaan yang seterusnya bermula.Subjek yang seterusnya adalah ELECTRICAL POWER AND MACHINES in short subjek elektrik la,subjek ini la yang menduga aku dan rakan-rakanku yang lain.Maklumlah kami mempunyai masalah dengan pensyarah yang mengajar kami bagi subjek ini.Kami terpaksa bertukar pensyarah untuk subjek ini dan ini adalah pensyarah yang kedua yang kami ada.Nasib menyebelahi kami apabila pensyarah ini memahami kami sebagai pelajarnya.Maknanya adalah mutual trust diantara satu sama lain tu.Berhempas pulas aku untuk menguasai subjek ini dalam tempoh 3 hari.Aku sangkakan subjek ini boleh dikuasai dalam masa yang singkat tapi sangkaan aku meleset.Wait,wait,wait...aku tidaklah sekadar membaca untuk subjek tu saja wei,latihan final pun aku buat but you see knowledge isn't something you can master in a few days.It has to be nurtured slowly before you can master it well. Soalan peperiksaan akhir untuk subjek tu nak kata susah pun tak de la susah tapi as I said before knowledge isn't something you can master in a few days and dalam exam tu I know when i make mistake jawapan akhir dia mesti akan larilah punya.


Tinggal lagi dua kertas sebelum cuti semester bermula,Kebanyakan rakan-rakan aku pun dah tak sabar nak bercuti tapi kitaorang berada dalam saat yang getir dalam hidup kami.Nak tahu kenapa,pada 13 JANUARI ada satu kertas peperiksaan akhir dan 14 JANUARI pun ada satu kertas peperiksaan.Perkara yang menjadikan kami tidak tentu hala ialah kesuntukan masa,masa merupakan satu aset yang tidak kami miliki ketika itu.Masa adalah musuh kami dan ketika itu satu sahaja yang bermain dalam fikiranku seandainya masa mampu dihentikan,sudah tentu akulah orang yang pertama menjerit kesukaan.Tapi itu adalah satu perkara yang mustahil bukan.Akhirnya aku mengambil keputusan untuk mengulangkaji subjek yang mana peperiksaannya paling dekat sekali iatu CALCULUS senang cerita matematik.Banyak formula yang perlu dingat dan kalau tak ingat segala rumus-rumus tu jangan bermimpi lah nak jawab soalan tu dengan senang hati. Perkara yang aku takuti itu berlaku kat aku.Dalam soalan yang terakhir aku tak ingat formula matematik itu.Punya Selawat banyak kali pun idea still tak datang-datang juga.Akhirnya aku ambil keputusan untuk pasrah.Well orang kata inilah akibatnya kalau belajar last-last minute and that is what happen to me you see.

Paper matematik tu habis pukul 5.15 petang.Sebaik sahaja habis paper tu,aku terus bergegas balik ke rumah untuk solat asar dan seterusnya kembali semula ke fakulti untuk sambung belajar untuk peperiksaan yang seterusnya.Makan aku beli je benda yang aku nampak ada kat kedai.Tak sempat pun nak rehatkan otak sangat terus sambung belajar untuk subjek yang seterusnya iaitu STRENGTH OF MATERIAL.Well kali ni aku siap beli Redbull untuk tak bagi mengantuk.This is first time aku minum redbull,sebelum ni aku tak pernah sentuh pun redbull pandang pun tak nak.Biasanya aku prefer Nescafe but bila minum nescafe confirm aku akan dehydration and the worst part is aku akan ada Ulser dekat aku punya mulut, dan untuk mengatasi tu aku terpaksa minum air dalam kuantiti yang banyak.Tak sanggup nak kena ulser that why aku pilih untuk minum redbull.That quite an explanation over there and i hope you still tune in with me.



Belajar punya pasal,sedar tak sedar dah masuk pukul 4.00 pagi exam esok pukul 2.15 petang.Hajat hati mula-mula nak stay up sampai ke pagi tapi waktu tu, otak aku dah tak boleh nak process maklumat dah sebab terlalu penat sangat.Mata pun dah mengantuk sangat,waktu ramai orang dah tak ada group study yang lain pun ramai dah beransur balik.Nak dipendekkan cerita akhirnya aku cakap kat diri aku seandainya aku kena repeat subjek ni pun aku tak kisah,sebab waktu tu memang dah pasrah,banyak lagi topik tak sempat nak baca dan faham sepenuhnya.Mata dah kuyu dan akhirnya aku ambil keputusan balik ke rumah dan dapatkan tidur sebelum sambung belajar balik esok.


Pukul 7.00 pagi,nasib baiklah housemate kejutkan kalau tak memang hangus la subuh waktu tu.Terus cepat-cepat bangun dan solat sebelum bergerak ke fakulti.Aku selalu pergi fakulti awal-awal sebab aku malas nak berebut parking motor dengan orang lain maklumlah bukan kita sorang je yang exam kan.Orang lain pun sama."Sikit je lagi aku kuatkan hati,lepas ini kita akan merdeka" aku bermonolog sendirian.Lepas cakap macam tu hati pun dah rasa okay dan sambung belajar macam biasa, niat nak repeat-repeat tu dah buang jauh-jauh dan rasa bersemangat tu datang balik.Perasaan gementar tu masih ada dan waktu tu aku just belek-belek je mana yang aku rasa tak baca semalam.But well,dalam exam petang tu,aku gadaikan soalan 15 markah macam tu je sebabnya aku tahu nak buat soalan tu macam mana.Langsung tak ingat tapi hati still rasa lega sebab soalan lain boleh buat.

Kesimpulannya,aku tak nak berharap apa-apa untuk semester ini.All that i can hope is i will pass with flying colours but kalau dapat keputusan yang lain daripada tu.aku still akan redha sebab usaha dah usaha.Itu semua kita serahkan pada tuhan.Aku cuma berharap dengan peningkatan usia aku ini aku mampu menjadi manusia yang bertambah amalnya dan bukannya manusia yang semakin penuh dengan kejahilan.


 ASSALAMUALAIKUM.


0 comments:

Post a Comment

  • Get widget here

    Facebook !!!

    https://www.facebook.com/fakhrur.razi.56
  • Hubungi saya

    Jika ada sebarang pertanyaan,boleh hubungi saya di raz_blaze92@yahoo.com
  • Follow jom !!!

    https://twitter.com/raz_blaze
  • Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...