Thursday 11 August 2011

Sahabat oh Sahabat..diluah mati emak,ditelan mati bapak...

Kucing pun reti nak wat kawan...korang?????
Setiap orang mesti ada sahabat ataupun besties yang dia rasa dia care sangat-sangat sampai dia anggap family..tak gitu,so ari nie aku nak bercakap pasal besties nie la...cara-cara macam mana nak jadi sahabat yang baik kepada kawan orang even diri aku nie pun kawan berapa kerat je...
TIP 1 
JANGAN TIKAM BELAKANG... 
NIE LA Contoh backstabber...
  • Nie the 1st rule dalam persahabatan..jangan sesekali korang tikam belakang sahabat korang..itu pantang,aku pernah gak kena tikam belakang ngan  kawan sendiri..aku pernah la cerita something yang aku classifykan sebagai the world biggest secret but at the end dia pergi sampaikan cerita tue kat orang lain..sampaikan aku agak malu la..ok fine,aku redha..salah aku gak..gi percaya dia..sapa suruh..but remember that last time i told u anything..
"sayonara backstabber"that will be my last word.
TIPS 2
BERTERUS TERANG.. 
PLEAS BE HONEST...
  • Ok yang nie,yang ke-2,korang kalau la tak puas hati ngan besties korang..sila lah..berterus terang..contohnya ketiak dia busuk ke or so whatever,terus terang jangan kata-kata belakang dia..nanti kalau dia dengar the truth tue dari pihak yang ketiga & bukannya dari mulut u alls..sila lah siap sedia nak berperang dingin dunia ketiga..tapi kalau u alls nak berterus terang pun gunalah perkataan yang elok-elok dan jaga lah air muka dia sekali..jangan la pulak depan-depan orang ramai ko cakap kuat-kuat contohnya "woi Amin ketiak ko busuk la.." tue dah tak jaga air muka dia,kalau boleh be a considerate person.
TIPS 3
ALERT DENGAN PERANGAI BESTIES KO
ALert-alert gak tapi pleaz be sensible...
  • Nie tolong la korang jaga sangat-sangat..tolong alert dengan perangai dia..contohnya dia pantang kalau ko baring atas katil dia even ko kawan rapat ngan dia selama-mana pun..ye la mana taknya dia steam katil dia 2-3 kali sehari sampai kesan konyot atas dia punya cadar pun ko tak nampak...so ini penting,kalau benda tue dia tak suka,jangan la buat,kalau nak buat pun buat kat katil sendir..benda nie usually terjadi kat U la biasanya or boarding school kat Malaysia nie..
TIPS 4
INGAT TARIKH BESDAY DIE..
  • Yang nie biasanya penting sangat-sangat kalau dia dapat kawan yang jenis touching-touching nie..besday tue wajib kena wish..aku rasa benda nie mostly kat girls kot...ye la kalau tak de ucapan wish "HAPPY BIRTHDAY TO U" kat facebook Mark Zuckenberg tue siap-siap lah u....ayat nie la yang keluar "ala u tak wish pun kat I,puas I tunggu sms dari u,tengok wall kat fb tapi tak de pun wish-wish dari u...takkan la u lupa" kejap lagi alamatnya merajuk seminggu la baru pulih....tambah-tambah ko tak beli hadiah..lagi la parah...
Kalau aku bagi hadiah alamatnya kotak kosong la korang dapat...
TIPS 5
BANTU SAHABAT TIKA DALAM KESUSAHAN..
Kalau kawan bad mood..tolong tenangkan perassan dia ok..

  • Bagi aku nie pun aku rasa penting gak la..ok kalau sahabat kita tue kesusahan tolong-tolonglah dia..ye la nama pun kawan..lain la kalau u all nie kera dalam hutan..tak ada kawan pun still boleh survive,tapi kita nie manusia..kalau tak mengharapkan kawan siapa lagi la nak kita harapkan..tapi kalau nak tolong tue jugak biarlah kena pada tempatnya..contohnya dia minta kau siapkkan assigment dia sebab dia ada event party kat luar..yang nie tak yah tolong pun tak apa..nie kalau u alls tolong,memang jenis lurus kayu lah u alls..memang aku tak tahu la apa aku nak cakap..ingat "buat baik berpada-pada,buat jahat jangan sekali".
TIPS 5
JANGAN JADI GUNTING DALAM LIPATAN...
CREDIT to MR google...
  • Nie lagi satu aku nak ingatkan kat u alls..kalau korang ada kawan jenis yang suka sampai menyampai nie tolong la berhati-hati dalam percakapan u alls..kawan jenis nie depan korang mak ai..alim bebenar,belakang masyaallah kalah hantu setan semua..kawan jenis nie suka memutarbelitkan percakapan korang..lain korang cakap,lain pulak dia pergi sampaikan...so kalau nak bersahabat jangan la jadi minah kepoh..sikit-sikit nak cerita kat orang lain..tue memang lelah ngan perangai dia...biasanya nie kat the girls la...
P/S:Aku pantang kawan-kawan yang cuma cari aku untuk bisnes contohnya Multi Level Marketing (MLM) nie..aku nie dah la jenis tak ada duit..lain la kalau aku nie jutawan,berapa juta pun aku sanggup..kalau orang tolak cara baik dia still paksa...isshh (angguk2 geleng2 kepala)

2 comments:

  1. pantang lau kwn mkn kwn,, huuhuu ^^

    ReplyDelete
  2. bagus la..tapi tak semua sebaik yang kita sangka..tu la masalahnya..haha

    ReplyDelete

  • Get widget here

    Facebook !!!

    https://www.facebook.com/fakhrur.razi.56
  • Hubungi saya

    Jika ada sebarang pertanyaan,boleh hubungi saya di raz_blaze92@yahoo.com
  • Follow jom !!!

    https://twitter.com/raz_blaze
  • Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...